پایگاه خبری نوروز
  • صفحه اصلی
  • خبر
    • سیاست
    • جامعه
    • فرهنگ و تاریخ
    • اقتصاد
    • جهان
    • زیست بوم
    • گردشگری
    • آموزش و اندیشه
    • رسانه و ارتباطات
    • ورزش
    • تصاویر خبری
    • فیلم خبری
  • نوروزگاه
    • ایران و نوروز
    • جهان و نوروز
    • تماشاگه نوروز
    • نمای نوروز
    • آوای نوروز
    • رویداد
    • کتابخانه نوروز
    • پژوهش نوروز
بدون نتیجه
مشاهده همه نتایج
چهارشنبه 19 مرداد 1401
پایگاه خبری نوروز
بدون نتیجه
مشاهده همه نتایج
صفحه اصلی خبر فرهنگ و تاریخ

مجسمه‌؛ مرگ یا کشتار، مساله این است!

تصویری از مجسمه آریو برزن در ورودی شهر یاسوج

تصویری از مجسمه آریو برزن در ورودی شهر یاسوج

Share on FacebookShare on Twitter

اجسام بی‌نوایی هستند که کمتر در شهرهای ما دوام می‌آورند، گاهی خراب می‌شوند، گاهی تکه‌تکه می‌شوند و هر تکه‌ای از آن‌ها در گوشه‌ای از شهر پیدا می‌شود و گاهی هم یک‌شبه به سرقت می‌روند.

 

به گزارش نوروز، کارشناسان فرهنگی می‌گویند مجسمه‌هایی که در سطح شهرها نصب می‌شوند، از جمله هنرهای شهری به حساب می‌آیند که با توجه به کاربرد در محیط جانمایی می‌شوند. در ایران نیز این هنر، یکی از پرکاربردترین هنرها در سطح شهرها است که وظیفه سازمان زیباسازی است بر این نوع از هنر نظارت و در واقع هنرمندان را برای اجرای این آثار بسیج کند.

 

197408 666
شیر 85ساله میدان حر تهران که خردادماه 1400 تخریب شد

 

تخریب به بهانه مرمت

 

به گزارش خبرگزاری مهر در آستانه تابستان پارسال، جریانی در برخی شهرها از سوی سازمان‌های زیباسازی به راه افتاده که بر اساس آن، آثار و مجسمه‌هایی که سال‌های بسیاری از عمر آنها گذشته و بسیار فرسوده شده‌اند و همچنین آثاری که جانمایی کارشناسی و درستی نداشته‌اند، یا مرمت و جابجا می‌شوند یا اقدام به تخریب آن‌ها می‌کنند.

 

نمونه‌های تخريب يا اقدامات منجر به تخريب يا بی‌توجهی به ساخت و سازهای منتهی به تخريب پرشمارند.

 

1مسجد

به هم ريختن نمای آرامگاه فردوسی درست زمانی که آرامگاه فردوسی می‌رفت به ثبت جهانی يونسکو برسد، کندن سر سربازان هخامنشی در تخت جمشيد، لطمه زدن به برج گنبد قابوس، فروريختن قلعه‌های با عظمت ساسانی، ويران کردن چارطاقی‌های آتشکده‌های مشهور دوران ساسانی، غارت گنجينه‌های رامهرمز، تخریب یک سازه قدیمی در سبزه میدان قزوین، تخریب مجسمه سردار اسعد بختیاری، تخریب مجسمه خیام در پارک لاله تهران، ویرانی تندیس آرش کمانگیر در ساری، آتش زدن مجسمه آریو برزن در یاسوج، تخریب مجسمه تاریخی شیر سنگی در امام زاده سیدحسین کازرون و … وجه مشترک تمام این آثار به خصوص مجسمه‌های تاریخی است.

 

گفته می‌شود بخشی از تخريب‌ها ناشی از استفاده از بناهای تاريخی برای برنامه‌های سياسی و تبليغاتی و بخشی ديگر واگذاری تعميرات به نيروهای غير متخصص است که به جای تعمير اصولی به اقداماتی دست می زنند که به سرعت ناکارايی آنها روشن می‌شود. نمونه آن کاشی‌کاری گنبد مسجد شاه اصفهان است که به دلايل مختلف چين خورده است.

 

در هر حال، رها کردن مجسمه‌ها به حال خود، مايه‌ تخريب تدريجی و فراموشی است اما تجربه نشان داده برخی این فراموشی تدریجی را برنمی‌تابند و دوست دارند زودتر مجسمه‌ها را از میان بردارند. تخریب البته فقط به دست سیاست‌سازان و شهرداری‌‌ها صورت نمی‌گیرد.

 

8408457 8219 b 1234
مجسمه آرش کمانگیر در ساری که تیرماه 1390 به دستور دادستان وقت این شهر تخریب شد

 

جمال کامیاب متخصص زیباسازی شهری می‌گوید: اکنون می‌بینیم که برخی اقدام به تخریب مبلمان‌های شهری می‌کنند و به نیمکت‌ها، کیوسک‌ها، مجسمه‌ها، تابلوها و… که در سطح شهر قرار دارند آسیب می‌رسانند. عده‌ای هستند که به خاطر مشکلات و ناهنجاری‌های شخصیشان به اموال شهر خودشان که در واقع سرمایه‌های خودشان هستند آسیب می‌رسانند.

 

مجسمه‌های بی‌پناه

 

درباره‌ اینکه چرا و با چه هدفی این مجسمه‌ها تخریب می‌شوند دلایل مختلفی ذکر شده است.‌ عده‌ای تخریب مجسمه‌ها را مربوط به موضوع وندالیسم می‌دانند.

 

عده‌ای اعتراض مسؤولان به دلیل «طاغوتی» بودن آن‌ها را دلیل تخریب عنوان می‌کنند و عده‌ای دیگر هم معتقدند در این ماجرا انگیزه‌های مالی وجود دارد، یعنی عده‌ای مجسمه‌ها را تخریب و تکه تکه می‌کنند که اجزای آن را بفروشند.

 

به طور کلی به نظر می‌رسد که آسیب رساندن به مجسمه‌ها دردسر زیادی نداشته باشد و کسانی که آن‌ها را تخریب می‌کنند،‌ هزینه‌ چندانی برای کار خود پرداخت نمی‌کنند.

 

سال‌ها است از ماجرای مفقود شدن سریالی مجسمه‌های شهری می‌گذرد و خبری از آن نیست؛ سریال‌هایی که هر از چندگاه تکرار می‌شود. از جمله اردیبهشت سال89 بود که خبر دزدیده‌شدن مجسمه برنزی دکتر محمد معین از سطح شهر تهران (نهمین مجسمه ربوده شده از پایتخت) موجب شد تا روند سریالی مجسمه‌های سرقت‌شده از سطح شهر که ماجرای آن از اسفند سال88 آغاز شد، به اوج خود برسد و به‌عنوان یکی از تعجب‌برانگیزترین و جنجالی‌ترین سوژه‌ها در محافل عمومی مطرح شود.

 

با این وجود و با گذشت سال‌ها از چنین سریال‌هایی بعضا نه خبری از مجسمه جایگزین بوده و نه سرنوشت مجسمه‌های به یغما رفته!

 

 

برچسب‌ها: 2آرش کمانگیرآریو برزنپیشخوانتخریب مجسمهتندیس آرش کمانگیرجامعهسازمان زیباسازی شهریسرقت مجسمهشهرداریشیر میدان حرفرهنگمبلمان شهریمجسمهمرمتمیراث شهریمیراث فرهنگینوروزوندالیسم

در مورد پایگاه خبری نوروز...

رمزینه

مجسمه‌؛ مرگ یا کشتار، مساله این است!

شبکه‌های اجتماعی

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما

© 2022 موسسه جهانی نوروز دارنده مالکیت مادی و معنوی پایگاه خبری نوروز و بهره‌برداری از محتوای آن به همراه منبع بدون مانع است.
طراحی توسط کانون تبلیغاتی پلاگینفـا

  • صفحه اصلی
  • خبر
    • سیاست
    • جامعه
    • فرهنگ و تاریخ
    • اقتصاد
    • جهان
    • زیست بوم
    • گردشگری
    • آموزش و اندیشه
    • رسانه و ارتباطات
    • ورزش
    • تصاویر خبری
    • فیلم خبری
  • نوروزگاه
    • ایران و نوروز
    • جهان و نوروز
    • تماشاگه نوروز
    • نمای نوروز
    • آوای نوروز
    • رویداد
    • کتابخانه نوروز
    • پژوهش نوروز

© 2022 موسسه جهانی نوروز دارنده مالکیت مادی و معنوی پایگاه خبری نوروز و بهره‌برداری از محتوای آن به همراه منبع بدون مانع است.
طراحی توسط کانون تبلیغاتی پلاگینفـا