پایگاه خبری نوروز
  • صفحه اصلی
  • خبر
    • سیاست
    • جامعه
    • فرهنگ و تاریخ
    • اقتصاد
    • جهان
    • زیست بوم
    • گردشگری
    • آموزش و اندیشه
    • رسانه و ارتباطات
    • ورزش
    • تصاویر خبری
    • فیلم خبری
  • نوروزگاه
    • ایران و نوروز
    • جهان و نوروز
    • تماشاگه نوروز
    • نمای نوروز
    • آوای نوروز
    • رویداد
    • کتابخانه نوروز
    • پژوهش نوروز
بدون نتیجه
مشاهده همه نتایج
پنج‌شنبه 27 مرداد 1401
پایگاه خبری نوروز
بدون نتیجه
مشاهده همه نتایج
صفحه اصلی خبر گردشگری

چاره ای جز توسعه گردشگری نوروز نداریم

برای رونق توریسم در ایران

139505051319137078220914
Share on FacebookShare on Twitter

با فروکش کرونا در کشور، روزهایی می‌آیند و می‌روند که شمار فوتی‌های این بیماری طبق آمار رسمی صفر نفر به ثبت می‌رسد و در مجموع هم آمار رسمی این روزها تک رقمی است.

 

در ایام پسااپیدمی هر چند صنایع حوزه‌های مختلف به ویژه انرژی توانسته‌اند به دوران قبل از کرونا بازگردند اما اوضاع در صنایع فرهنگی برای ما تغییری نکرده است.

 

به گزارش خبرگزاری «ایرنا»، طبق آماری که شورای جهانی سفر و گردشگری اعلام کرده، در سال 2021 با ورود گردشگران به ایران دو و نیم میلیارد دلار ارز نصیب کشور ما شده است؛ رقمی که در قیاس با کشور همسایه ترکیه که در سال 2021 درآمد 24 میلیارد دلاری داشته بسیار ناچیز است.

 

طی سال 2020، صنعت گردشگری ایران با رشد منفی 45 درصدی مواجه شده و ارزش آن به 144 هزار میلیارد تومان کاهش یافته بود اما در سال 2021 این صنعت در ایران رشد مثبت 40 درصدی را تجربه کرد و ارزش آن به 202 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

 

85545 645

 

 

این رقم برای ایران هر چند رشدی 40 درصدی را نشان می دهد ولی حدود یک دهم ترکیه است. به گزارش روزنامه «آرمان ملی» ترکیه به غیر از رستوران‌ها و هتل‌های شیک و البته سواحل مدیترانه، جاذبه گردشگری دیگری ندارد و در مقابلِ ایران که جزو 10 کشور اول دنیا در جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی است، اصلا به حساب نمی‌آید.

 

این روزنامه می‌افزاید میزان سود کشور امارات از این صنعت سبز، بیشتر از درآمد نفت ایران است. زمانی‌که آمار سفر گردشگران به ایران را مرور می‌کنیم، شاهد هستیم که ایران به یک «تحریم خارجی» و یک «خود تحریمی» روبه‌رو است.

 

از چه کشورهایی به ایران می آیند؟

 

بر اساس گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری، از گردشگران خارجی که طی سال 2021 وارد ایران شده‌اند بیش از همه عراقی بوده‌اند. به عبارت دیگر 34 درصد گردشگران خارجی ورودی به ایران در این سال عراقی بوده‌اند.

 

47145 630

 

درحالی که ترکیه یکی از مقاصد مهم گردشگری ایرانیان است، در سال 2021 ترک‌ها نیز اقبال خوبی به ایران داشته و گردشگران ترکیه‌ای پس از عراق در رتبه دوم گردشگران خارجی ورودی به ایران قرار داشته‌اند. از کل گردشگران خارجی ورودی به ایران در سال 2021 بالغ بر 15 درصد آنها ترکیه‌ای بوده‌اند. در سال پیش از آن سهم گردشگران ترکیه‌ای از کل گردشگران ورودی به ایران 9 درصد بود.

 

گردشگران پاکستانی با 10 درصد، جمهوری آذربایجان با 9 درصد و کویت با 2 درصد به ترتیب در رتبه‌های سوم تا پنجم از این نظر قرار داشته‌اند. سایر کشورها سهم 29 درصدی از کل گردشگران ورودی به ایران در سال 2021 داشته‌اند.

 

در گردشگری داخلی هم مشکل کم نداریم

 

سال‌ها است درباره مزیت‌های اقتصاد گردشگری گفته و نوشته می شود اما اوضاع چندان تغییری نمی کند.

 

گردشگری به عنوان یک بخش مهم اقتصادی کشور، می‌تواند حداقل 7 درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص ‌دهد و یک منبع اصلی درآمدزایی و ارزآوری و در عین حال اشتغال‌زایی باشد. با وجود اهمیت این بخش به‌‌ویژه در دوران کنونی که به دلیل بحران ناشی از کرونا در بدترین و حساس‌‌ترین وضعیت ممکن قرار گرفته، اما شاهد از دست رفتن جایگاه گردشگری نه تنها در اقتصاد و سیاستگذاری‌‌های کلان، بلکه حتی در سبد خانوارها هستیم.

 

اگرچه پس از دو سال و نیم توقف سفرهای داخلی به دلیل محدودیت‌‌ها و ممنوعیت‌‌های سفر بین استانی، از پاییز سال گذشته سفرها مجددا بازگشایی شده و در تعطیلات مناسبتی عید نوروز و عید فطر به اوج خود رسیده و بسیاری از آمارها حاکی از بازگشت سفرها به دوران پیش از کرونا است اما چند نکته حائز اهمیت است.

 

نخست آنکه‌ دلیل مهم بازگشایی سفرها، واکسیناسیون عمومی و کاهش ابتلا و شدت مرگ و میر ناشی از کرونا بوده و این موضوع نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان رخ داده است و پس از دو سال، دیگر زمان آن رسیده بود تا بازگشایی‌‌ها و بهبودی در گردشگری اتفاق بیفتد. در این زمینه باید گفت که طی دو سال گذشته، کشورها با بستن مرزهای بین‌المللی خود، تنها شرایط ورود گردشگران خارجی را محدود کرده بودند، اما به‌منظور حفاظت از بازار گردشگری، تمرکز خود را بر بهبود و توسعه گردشگری داخلی قرار دادند و در این زمینه حتی به رشد دست یافتند. این در حالی است که ایران، حتی به سفرهای داخلی نیز توجه چندانی نکرد.

 

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشت اینکه، در حالی که تنها در ایام مناسبتی در طول سال امکان سفر وجود دارد، با هجوم ناگهانی مسافران مواجه می‌‌شویم که این هجمه، تاثیر مستقیمی در ترافیک‌‌های طولانی، کیفیت پایین خدمات، گران‌شدن محصولات و کمبود امکانات و اقامتگاه دارد. اگرچه این مشکل در طول سالیان گذشته وجود داشته، اما پس از برداشته شدن محدودیت‌‌ها و ممنوعیت‌‌های سفر داخلی، آنهم پس از وقفه دوساله، این تراکم سفرها افزایش یافته و به بی‌نظمی‌‌ها، کمبودها و ترافیک دامن زده است. در عید نوروز، افزایش بیش از حد مسافران در جنوب کشور به‌‌ویژه در دو جزیره قشم و هرمز، مشکلات ساختاری بسیاری را به وجود آورد که نشان داد زیربناهای گردشگری فراهم نیست .

 

3438113

 

گردشگران شرقی به ایران می آیند؟

 

روزنامه آرمان در ادامه گزارشش به جای گرفتن کشورهای چین و روسیه در زمره اولویت جذب گردشگران به ایران پرداخته و نوشته بیشترین میزان هزینه در حوزه تبلیغات و بازاریابی در این دو کشور صورت می‌گیرد. این در حالی است که دولت روسیه رسما اعلام کرد سفر به ایران، با ذائقه گردشگران روسی متفاوت است، از این رو این کشور مقصد منتخب توریست‌‌های روسی نخواهد بود. در واقع به این موضوع اشاره کرده که سرمایه‌گذاری در این کشور در امر جذب گردشگر احتمالا با شکست مواجه خواهد شد و بهتر است در کشورهایی که احتمال جذب گردشگر وجود دارد، هزینه شود.

 

در این میان، «عزت ا… ضرغامی» وزیر میراث فرهنگی و گردشگری به تازگی در خصوص اقدامات این وزارتخانه برای جام جهانی و شایعاتی که درباره شیوه متفاوت حضور آنها در ایران منتشر شده گفته است: گردشگران جوانی که برای جام جهانی می‌آیند با توریست‌های دیگر فرق دارند، ما کار خودمان را انجام می‌دهیم و حداقل ظرفیت‌ها را فراهم می‌کنیم، تجربه جدیدی است اما اینکه می‌گویند ما از حداقل‌های فرهنگی خود عبور می‌کنیم کذب محض است، دیدم در فضای مجازی گفته‌اند با روس‌ها توافق شده که توریست‌های روس حجاب نداشته باشند یا مشروب سرو شود که صحت ندارد.

 

N83175643 72787748

 

در ادامه این گزارش می خوانیم: در این میان چین نیز، با توجه به اینکه این کشور بیش از دو سال، تمام مرزهای خود را برای ورود و خروج گردشگر بسته و حتی پیش‌‌بینی خود دولت چین بازگشت در سال‌های 2024 و پس از آن است، انتخاب این کشور به عنوان کشور هدف جذب گردشگر در این شرایط بحرانی، تصمیمی غیرحرفه‌‌ای خواهد بود. زمانی‌که جهان هیچ سناریویی درباره گردشگران چینی در آینده ندارد و معتقد است که آینده پساکرونا کاملا متفاوت از پیش از همه‌‌گیری است و احتمالا شکل گردشگران و سبک گردشگری تغییر خواهد کرد، ادامه سیاستگذاری‌‌ها همانند سال‌های پیش از کرونا در زمانی که صنعت گردشگری در یک‌قدمی فروپاشی قرار دارد دلیلی جز ناآگاه بودن و نداشتن درک درست از شرایط ندارد.

 

روی گردشگری نوروز سرمایه گذاری کنیم

 

به گزارش نوروز، همچنان که اشاره شد بیشترین گردشگرانی که به ایران می آیند از کشورهای مجاور، سرزمین ما را به عنوان مقصد توریسم انتخاب می کنند. این در حالی است که مشخص نیست سرمایه گذاری برای جذب گردشگران روس و چینی به نتیجه ای ملموس منتهی شود یا نه. تکلیف گردشگران غربی نیز مشخص است و تبلیغات منفی علیه ایران بسیاری از آنان را از سفر به کشور ما بازمی دارد.

 

با توجه به این اوضاع منطقی ترین گزینه سرمایه گذاری و برنامه ریزی برای توسعه گردشگری در جغرافیای نوروز و کشورهای همجوار خواهد بود.

برچسب‌ها: 1اپیدمیپاکستانپیشخوانترکیهتوریسمجذب گردشگرچینروسیهعراقفرهنگ ایرانکروناگردشگری خارجیگردشگری داخلیگردشگری نوروزملل نوروزنوروزهمسایگانوزارت میراثوزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

در مورد پایگاه خبری نوروز...

رمزینه

چاره ای جز توسعه گردشگری نوروز نداریم

شبکه‌های اجتماعی

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما

© 2022 موسسه جهانی نوروز دارنده مالکیت مادی و معنوی پایگاه خبری نوروز و بهره‌برداری از محتوای آن به همراه منبع بدون مانع است.
طراحی توسط کانون تبلیغاتی پلاگینفـا

  • صفحه اصلی
  • خبر
    • سیاست
    • جامعه
    • فرهنگ و تاریخ
    • اقتصاد
    • جهان
    • زیست بوم
    • گردشگری
    • آموزش و اندیشه
    • رسانه و ارتباطات
    • ورزش
    • تصاویر خبری
    • فیلم خبری
  • نوروزگاه
    • ایران و نوروز
    • جهان و نوروز
    • تماشاگه نوروز
    • نمای نوروز
    • آوای نوروز
    • رویداد
    • کتابخانه نوروز
    • پژوهش نوروز

© 2022 موسسه جهانی نوروز دارنده مالکیت مادی و معنوی پایگاه خبری نوروز و بهره‌برداری از محتوای آن به همراه منبع بدون مانع است.
طراحی توسط کانون تبلیغاتی پلاگینفـا