پایگاه خبری نوروز
  • صفحه اصلی
  • خبر
    • سیاست
    • جامعه
    • فرهنگ و تاریخ
    • اقتصاد
    • جهان
    • زیست بوم
    • گردشگری
    • آموزش و اندیشه
    • رسانه و ارتباطات
    • ورزش
    • تصاویر خبری
    • فیلم خبری
  • نوروزگاه
    • ایران و نوروز
    • جهان و نوروز
    • تماشاگه نوروز
    • نمای نوروز
    • آوای نوروز
    • رویداد
    • کتابخانه نوروز
    • پژوهش نوروز
بدون نتیجه
مشاهده همه نتایج
چهارشنبه 19 مرداد 1401
پایگاه خبری نوروز
بدون نتیجه
مشاهده همه نتایج
صفحه اصلی خبر آموزش و اندیشه

نگاهی به کسب‌وکار روان‌نشناس‌های زرد

download 1
Share on FacebookShare on Twitter

این روزها صفحات فضای مجازی پر شده از پیج‌هایی که هر کدام به یک روانشناس اختصاص یافته و مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده‌است. کسانی که با همین ابزار در شمایل یک روانشناس کاربلد و خبره کاربران زیادی را شیفته خود کردند.

 

در صفحات این روانشناس‌نماها، جملات قصار و مجذوب کننده به چشم می‌خورد ولی متاسفانه مخاطب بیش از آنکه درباره تحصیلات و میزان دانش آن روانشناس اطلاعاتی داشته باشد فقط به دلیل شهرت و جملات به ظاهر زیبا و گرفتن مهر تایید برای اقدامات خود از آنان مشاوره می‌گیرند.

 

نکته جالب توجه اینکه هر کدام از این سلبریتی‌های روان‌شناسی برای جلسات حضوری یا مجازی خود و در کارگاه‌های انگیزشی ارقامی نجومی و بی حساب و کتاب مطالبه می‌کنند.

 

57415657

 

چیزی که روانشناسان و مشاوران انگیزشی و زرد به ما القا می کنند خوشبینی پوچ و بی پایه، بدون وجود تلاش و کوشش و باور داشتن به قانون جذب و قدرت های ماورائی و کائنات است. این معضل به صورت مشاوران انگیزشی و کنکوری، کوچینگ های پولی و مالی، دوره های چگونه پولدار شویم یا چگونه موفق شویم و….

 

این در حالی است که روانشناسی علمی حساس است و افراد برای ارائه مشاوره و دستورات لازم به مراجعان حتما باید تخصص کافی را داشته‌باشند در غیر این صورت یک مشاوره یا راهنمایی غیر علمی و نادرست می‌تواند هزینه‌های جبران ناپذیری را به خانواده و حتی جامعه تحمیل کند.

 

به گزارش نوروز، طی هفته نخست خردادماه سازمان نظام روانشناسی و مشاوره دو لیست مجزا شامل بیش از 200 نفر را منتشر کرد که بدون داشتن مجوز یا تحصیلات مرتبط، تحت عنوان روانشناس فعالیت دارند.

 

در میان این نام‌ها و بالغ بر 30 صفحه غیرمجاز روانشناسی، افرادی مانند «فرهنگ هلاکویی» و «محمود انوشه»، «علیرضا شیری»، «سهیل رضایی» و … از بقیه شاخص‌تر بودند خصوصا دومی که انتشار نامش همزمان شد با فاجعه متروپل و بازنشر کلیپی که در آن با جملات و اصطلاحات انگیزشی تمجید و تحسینی غلیظ را از «حسین عبدالباقی» سازنده برج‌های دوقلوی ویران شده اهواز به جا آورد.

 

حالا با آشکار شدن بخشی از واقعیات مربوط به «روان‌شناس‌های زرد»، بسیاری به علل شکل‌گرفتن این پدیده می‌پردازند. برخی می‌گویند این نوع روانشناسی طی چند سال گذشته و به تبع افزایش سطح افسردگی ناشی از کرونا مشتریان زیادی پیدا کرده است.

 

1361549 180

 

با وجود اینکه نظام روانشناسی اسامی زردها را اعلام کرده اما به گفته برخی صاحبنظران این حوزه، این سازمان مستقل، خود یکی از متهمان افزایش نرخ اختلالات روانی در جامعه به‌حساب می‌آید. تعرفه‌های نجومی برای اقشار آسیب‌پذیر و متوسط جامعه و انحصارطلبی در صدور مجوز برای فارغ‌التحصیلان این رشته، از عمده نقدهایی است که به این سازمان وارد شده است.

 

چندی پیش تعرفه‌های روانشناسی و مشاوره برای سال 1401، تعیین و بر همین اساس، تعرفه ویزیت روانپزشکان در بخش دولتی 36 هزار و 800 تومان و ویزیت فوق تخصص روانپزشکی در درمانگاه‌های دولتی 43 هزار و 800 تومان اعلام شد.

 

«محمد حاتمی» رئیس نظام روانشناسی در واکنش به انتقاد از این نرخ‌ها، اظهار داشته امیدواریم خدمات روانشناسی امسال تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.

 

همچنان که اشاره شد در لیست «روان‌شناس‌نماها» نام افراد مشهوری دیده می‌شود که که 35 میلیون فالوئر دارند. در این میان هیچ مسئولی از خود پرسیده که چرا افزایش اشتیاق به شنیدن صحبت‌های آن، افزایش یافته؟‌ یا اینکه چند نفر از این افراد، در صف صدور مجوز هستند؟ شاید ارقام نجومی ویزیت روانشناسان و مشاوران بی‌ارتباط با آمار افرادی که دارای مجوز هستند، نباشد و در این میان فقط 7 هزار نفر برای جمعیت 84 میلیون نفری ایران، مجوز خدمات روانشناسی گرفته‌اند، یعنی به ازای هر 12 هزار نفر، یک روانشناس! در این شرایط بیش از 40 هزار روانشناس و مشاوره، در انتظار کسب و اخذ پروانه هستند.

 

 

برچسب‌ها: اخبار مهمپیشخوانجامعهروانشناسیروانشناسی زردشبکه اجتماعیفضای مجازینوروز

در مورد پایگاه خبری نوروز...

رمزینه

نگاهی به کسب‌وکار روان‌نشناس‌های زرد

شبکه‌های اجتماعی

  • صفحه اصلی
  • درباره ما
  • تماس با ما

© 2022 موسسه جهانی نوروز دارنده مالکیت مادی و معنوی پایگاه خبری نوروز و بهره‌برداری از محتوای آن به همراه منبع بدون مانع است.
طراحی توسط کانون تبلیغاتی پلاگینفـا

  • صفحه اصلی
  • خبر
    • سیاست
    • جامعه
    • فرهنگ و تاریخ
    • اقتصاد
    • جهان
    • زیست بوم
    • گردشگری
    • آموزش و اندیشه
    • رسانه و ارتباطات
    • ورزش
    • تصاویر خبری
    • فیلم خبری
  • نوروزگاه
    • ایران و نوروز
    • جهان و نوروز
    • تماشاگه نوروز
    • نمای نوروز
    • آوای نوروز
    • رویداد
    • کتابخانه نوروز
    • پژوهش نوروز

© 2022 موسسه جهانی نوروز دارنده مالکیت مادی و معنوی پایگاه خبری نوروز و بهره‌برداری از محتوای آن به همراه منبع بدون مانع است.
طراحی توسط کانون تبلیغاتی پلاگینفـا